مجموعه حمل و نقل ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان زیر مجموعه ای از وزارت راه و ترابری مناطق وسیعی ازاقصی نقاط کشور را با حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر خط آهن تحت پوشش خود قرار داده است که در بخش حمل و نقل مسافر و بار در سطح کشور نقش بسیار مهی را ایفا می نماید . راه آهن در حال حـــاضردر سطح کشور تاکنون بـــــه ۲۴ ناحیه جغرافیایی تحت عنوان اداره کل تقسیـــم بندی شده است که در گستره شبکه ریلی ، استانهای تهران ، آذربایجان شرقی ، اصفهان ، البرز ، خوزستان ، خراسـان رضوی ، زنجان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قزوین ، قم ،کرمان ،گلستان، گیلان، غرب ،کرمانشاه، لرستان ، مازندران ، مرکزی ،هرمزگان ، همدان ، یزد ، خراسان شمالی تحت پوشش قرار گرفته است و اداره کـل ارتباطات و علایم الکتریکی نیز به عنوان اداره کل ستادی در این مجموعه در راستای وظایف محوله مشغول فعالیت میباشد.
مخابرات در راه آهن ، جایگاه ویژه ای داشته و شبکه های مستقل ارتباطی در حال ارائه انواع خدمات و سرویسهای مخابراتی به بخش های مختلف حمل و نقل ریلی و بخش خصوصی می باشند.
هدف عمده و اصلی ارتباطات در راه آهن ، ایجاد قابلیت انتقال اطلاعات واحدهای مختلف شبکه ریلی به صورت مطمئن می باشد. اطلاعات حیاتی بخشی از خدمات مخابراتی بوده که در صورت وقفه در آن بهره برداری شبکه راه آهن دچار اختلال خواهد شد.
به همین دلیل ارتباطات در راه آهن ، استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی در زمینه مخابرات و دیتا ، بستر و زیر ساخت مناسب جهت انتقال صحیح و مطمئن اطلاعات به جهت افزایش ایمنی ، سرعت و ترافیک قطارهارا در دستور کار خود قرار داده است , لذا از آخرین دستاوردهای روز دنیا در این شبکه استفاده به عمل آمده است و این موضوع باعث گردیده است شرکتهای بزرگ مخابراتی و همچنین شرکت زیرساخت از امکانات این شبکه استفاده نمایند.
در راستای همین امر راه آهن براساس تعرفه های مصوب داخلی نسبت به واگذاری ظرفیت مازاد مخابراتی خود در کنار وظیفه اصلی که همانا حمل بار و مسافر می باشد، طبق قوانین اقدام نموده است.